jika hubungan dengan rakan sekerja itu baik, maka eloklah juga mood kerja anda.
Namun, jika sebaliknya, ia boleh menjejaskan prestasi kerja.
1. SALING BERTEGUR SAPA.
+ Jika susah sangat, memadailah dengan senyuman ikhlas atau ucapan salam.
2. MENGINGATI NAMA RAKAN SEKERJA.
+ rajin-rajinkan menyebut nama mereka setiap kali bersua muka walaupun hanya
dengan nama gelaran.
3. RAJIN MENGHULURKAN BANTUAN.
+ itu terpulang kepada kemampuan dan keikhlasan diri.
4. SALING BERTUKAR PENDAPAT.
+ bekerjasama dapat mengeratkan hubungan… “apa yang penting? Kerjasama”… (wonderpet)…

5. MELAKUKAN AKTIVITI RIADAH BERSAMA.
+ paling tidak pun, anda boleh menghadiri majlis yang dianjurkan oleh rakan sekerja contohnya kenduri.
6. ELAK TUNJUK PANDAI BERLEBIHAN.
+ mungkin berbeza pendapat, tapi amalkan give and take.
7. SALING BERGURAU SENDA.
+ tonjolkannya secara semulajadi jika anda memiliki sifat itu. Namun, USAH KETERLALUANterutamanya orang yang baru anda
SEHINGGA MENYENTUH SENSITIVITI SESEORANG, kenali. Dalam masa yang sama, jangan terlalu memaksa diri. Mungkin anda seorang yang tidak kreatif untuk bergurau, namun pasti akan ada yang masih boleh ketawa. Itu sudah cukup untuk satu permulaan yang baik.
bergurau senda mempunyai elemen magis dalam merapatkan hubungan sesama manusia. Jadi, bagi yang sudah mengenali, elakkan daripada menunjuk pandai di awal perkenalan.bersosial bersama rakan sekerja di luar waktu pejabat adalah cara paling efektif. tanya pendapat mereka, pasti berlainan juga mungkin mampu meningkatkan lagi prestasi kerja.menghulurkan bantuan adalah perkara yang sangat baik, bagaimanapun jenis bantuan setiap rakan mempunyai ragamnya tersendiri, kita belum benar-benar mengenalinya.

2 komen:

syahandmie said...

semoga perhubungan abg dgn rakan sekerja baik2 aje.

syahandmie said...

amin hehehehhe...

Post a Comment

sila la komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...